Jeg har noen faste holdepunkter når jeg tegner portretter. Man kan lett henge seg for mye opp i hva man ser og da bli forstyrret pga. det. Jeg overser hva det er og ser på det kun som mørke og lyse felt. Et tips er da, hvis du tegner etter bilder, å snu fotoet og tegnearket opp ned og tegne slik en stund.

For å kontrollere at det ikke har oppstått feil, eller hvis du ser at det er noe som ikke stemmer, men klarer ikke å se hva, så er det også en grei måte å finne feil på.

Noe som også kan forstyrre er iris og pupillene i tegningen. De gjør gjerne øynene og hele bildet så mye mer levende at det kan forstyrre i å få til og kun se på bildet som mørke og lyse felt. Jeg tegner derfor først alt bortsett fra iris og pupillene, og når jeg synes det ligner på personen jeg tegner, fyller jeg ut øynene - og med et par hvite felt i for å få glansen/livet i øynene.

Her synes jeg det er like fascinerende hver gang hvor mye mer liv et så lite felt, som pupillene og iris, plutselig skaper i bildet.

Tilbake...

Jannikes design- og kunsthistorie

Jeg startet min karriere da jeg var 9 år gammel og tegnet mitt første portrett. Det var en ganske enkel strektegning gjort med mørkebrun tusj på et lyse- brunt linjeark. Det viste seg etterpå at alle kunne se at det var min far, og da var det gjort..

Som 17-åring tjente jeg mine første kroner på tegning. Jeg satt på lørdagene og tegnet portretter inne på et kjøpesenter, (Veita), hjemme i Tromsø. Jeg tegnet på direkten, og tok imot bestillinger der de leverte meg passbilder e.l.. Mange brukte det som gave til familie og bekjente, og jeg fikk nok å gjøre.

Jeg gjentok et slikt år da jeg var 22 år gammel, på det samme kjøpe- senteret, og også denne gangen fikk jeg nok å gjøre. I denne perioden ble jeg også bedt om å sitte som portrett- tegner på et sommermarked ved Prostneset i Tromsø. Markedet gikk over tre dager, og jeg hadde her også nok å gjøre.

I 1997 begynte jeg å jobbe på et rammeverksted, der eieren holdt malekurs. Han ba meg om å holde tegnekurs, og det gjorde jeg. Jeg benyttet meg av bøker for å finne de forskjellige reglene innenfor tegning, og jeg fikk samtidig bekreftet at mine “regler” stemte.

Over flere år har jeg tatt et og annet oppdrag innen design/tegning, for div. firma og privat, og idag er det en stor del av mitt levebrød.