Logo for Bertheussen Blikkenslager AS i Tromsø. Bertheussen, som er det første ordet i tittelen, er den største bokstaven, den lille er da blikkenslager. Bertheussen omfavner egenskapene, han har full kontroll over dem og holder dem «stødig»/han tar ansvaret på seg og skaper en sikkerhet i at jobben blir gjort bra.
Fonten har en stødig form, men er Italic. Det er Italic for å symbolisere at de hele tiden er klar for å gå videre, ta nye oppdrag, de står ikke på stedet hvil. Italic kan i enkelte bilder/situasjoner oppfattes i underbevisstheten vår som å stå på fremover, også om det er motgang, dette siden det ligner formen på mennesker som går fremover imot storm og uvær. Bertheussen Blikkenslager vil hele tiden fremover, også er det en praktisk jobb.
Buene er stål og jeg føler det kommer frem med formen. Gradering av fargen i bokstavene symboliserer glinsing av stål, jeg brukte her gradering siden formen i seg selv ikke symboliserer stål. Bokstavene er stål for å fortelle at blikkenslagerne har jobben i seg, de er i nær kontakt med jobben sin/en del av den. Fargen symboliserer de arktiske strøk, som igjen glinser i stålet, og dette lyset treffer på dem stadig vekk siden de ofte jobber ute.
Se bildet | Tilbake...
Jeg startet min karriere da jeg var 9 år gammel og tegnet mitt første portrett. Det var en ganske enkel strektegning gjort med mørkebrun tusj på et lyse- brunt linjeark. Det viste seg etterpå at alle kunne se at det var min far, og da var det gjort..
Som 17-åring tjente jeg mine første kroner på tegning. Jeg satt på lørdagene og tegnet portretter inne på et kjøpesenter, (Veita), hjemme i Tromsø. Jeg tegnet på direkten, og tok imot bestillinger der de leverte meg passbilder e.l.. Mange brukte det som gave til familie og bekjente, og jeg fikk nok å gjøre.
Jeg gjentok et slikt år da jeg var 22 år gammel, på det samme kjøpe- senteret, og også denne gangen fikk jeg nok å gjøre. I denne perioden ble jeg også bedt om å sitte som portrett- tegner på et sommermarked ved Prostneset i Tromsø. Markedet gikk over tre dager, og jeg hadde her også nok å gjøre.
I 1997 begynte jeg å jobbe på et rammeverksted, der eieren holdt malekurs. Han ba meg om å holde tegnekurs, og det gjorde jeg. Jeg benyttet meg av bøker for å finne de forskjellige reglene innenfor tegning, og jeg fikk samtidig bekreftet at mine “regler” stemte.
Over flere år har jeg tatt et og annet oppdrag innen design/tegning, for div. firma og privat, og idag er det en stor del av mitt levebrød.